Alleen zou ik graag even met een evolutionaire blik naar het onderwijs willen kijken. Tenslotte is de soort ongeveer 8.000.000 jaar oud, konden we vijhonderd jaar geleden elkaar nog met stukken ijzer (zwaarden) te lijf, bestaat de pc pas een goede dertig jaar, en is het DNA pas 6 jaar ontrafeld. Ten dele.
Daarom vraagt de organisatie van het huidige onderwijs (een product van de laatste eeuwen) best wel een kritische beschouwing. Zeker nu practische zaken beter met computerprogramma's aangeleerd kunnen worden dan door leerkrachten die niet eens kunnen rekenen.
Tegenwoordig worden mensen opgeleid om les te geven. Ze hebben nauwelijks levenservaring, laat staan wijsheid.
Vroeger moesten alle mensen in de kracht van hun leven gewoon werken. Eenmaal ouder en meer ervaren werden ze de oude wijzen, de dorpsoudsten, de leraren.
We komen weer terecht in een fase van menselijke ontwikkeling waarin we vooral wijsheid zoeken.
Is het geen moment om het zijn van leerkracht weer te koppelen aan het hebben van ervaring, van wijsheid?